اولین آزمایشات واکسن mRNA برای سرطان ریه

اولین آزمایشات واکسن mRNA برای سرطان ریه

طبق  گزارش  های مطبوعاتی ، پزشکان اولین آزمایشات واکسن mRNA برای سرطان ریه را  در هفت کشور از جمله ترکیه در تلاشی نوآورانه راه اندازی کردند که می  تواند درمان این نوع سرطان را متحول کند.  این واکسن که با نام BNT116 شناخته می شود  و توسط BioNTech ساخته شده است ، برای هدف قرار دادن  non-small cell lung cancer)NSCLCکه رایج ترین نوع سرطان ریه می باشد ، طراحی شده  است و هدف آن از بین بردن سلول  های سرطانی و جلوگیری از عود این سرطان  با آداپته کردن  سیستم ایمنی جهت شناسایی و نابود کردن نشانگرهای تومور اختصاصی NSCLC است.

سرطان ریه عامل  اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در  سرتاسر جهان  است و با داشتن نرخ بقای بسیار پایین بخصوص در استیج های پیشرفته، مسئول حدود 1.8 میلیون مرگ در سال می باشد.

این کارآزمایی که در بریتانیا، ایالات متحده، آلمان ، اسپانیا و  ترکیه  و سایر کشورها انجام  می شود ، گام مهمی  در درمان سرطان  ریه محسوب می شود. فاز 1  این کارآزمایی بالینی  در 34 سایت تحقیقاتی ، از جمله  شش  سایت در بریتانیا، انجام  می شود. به گزارش Guardian، اولین بیمار بریتانیایی این واکسن را دریافت کرد  که نقطه عطف  مهمی در این مطالعه بود. حدود 130 بیمار با  استیج های مختلف  سرطان ریه ، از مراحل اولیه تا پیشرفته یا عود  کننده، در  این آزمایش شرکت خواهند  کرد  و واکسن را در کنار  ایمونوتراپی  دریافت خواهند  کرد. فناوری mRNA مورد استفاده  در BNT116 مشابه واکسنهای کووید-19 است که برخلاف کموتراپی  کلاسیک،  با تحریک سیستم ایمنی جهت حمله  به  سلولهای سرطانی  و در عین حال حفظ سلولهای سالم کار می کند.  

این کارآزمایی نقطه  عطف مهمی  در تحقیقات سرطان ریه است و می تواند  نتایج درمان  را تغییر دهد و برای بیماران سراسر جهان امیدبخش باشد.  

لینک خبر

کلمات کلیدی
مدیر سیستم
نویسنده:

مدیر سیستم

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *