برگزاری دومین سمپوزیوم ایمونولوژی پیوند سلول‌های بنیادی در مرکز طبی کودکان

برگزاری دومین سمپوزیوم ایمونولوژی پیوند سلول‌های بنیادی در مرکز طبی کودکان

دومین سمپوزیوم ایمونولوژی پیوند در تاریخ پنج‌شنبه 1 شهریور 1403، در سالن همایش بیمارستان مرکز طبی کودکان برگزار شد. در این سمپوزیوم اساتید و متخصصین فعال در حوزه پیوند سلول بنیادی در مورد انواع روشهای HLA Typing ، HLA & KIR matching در پیوند، مدیریت بیماری پیوند علیه میزبان، Anti HLA-Ab در پیوند سلولهای بنیادی خونساز،-بازسازی سیستم ایمنی پس از پیوند سلول های بنیادی خونساز سخنرانی و تجربیات خود را در این زمینه ها در اختیار شرکت کنندگان قرار دادند.

 هم چنین با توجه به نزدیکی ۲۲ سپتامبر روز جهانی اهدا کنندگان سلول بنیادی خونساز به روز برگزاری سمپوزیوم، مراسمی جهت بزرگداشت روز اهدا کنندگان و تقدیر از اهداکنندگان و تشویق مردم جهت عضویت در بانک سلول بنیادی خونساز برگزار شد و با توجه به فراهم سازی شرایط نمونه گیری بالغ بر ۴۰ نفر از شرکت کنندگان به عضویت بانک سلول بنیادی خونساز در امدند. با توجه به حضور مسئولین وزارت بهداشت در بخش پیوند این مراسم شرایطی فراهم کرد تا به بیان مشکلات و  کمبودهای زیرساختی اهدا سلول و نیاز به توسعه سیستم ثبت ملی در این زمینه مطرح شود و ضرورت توجه بیشتر وزارت بهداشت به این مسائل مورد تأکید قرار گیرد. در این مراسم یکی از اهدا کنندگان و گیرندگان سلول بنیادی برای اولین بار با هم ملاقات کردند و به بیان احساسات خود پرداختند که برای لحظاتی همه شرکت کنندگان تحت تاثیر قرار گرفتند. 

در شروع مراسم اقای دکتر امیرعلی حمیدیه رئیس سمپوزیوم به نیاز سالانه کشور به 16 هزار پیوند سلول بنیادی خونساز، کمبود اهداکنندگان سازگار، اهمیت توجه به گروه‌های اقلیت، مشکلات زیرساختی سیستم ثبت اهداکنندگان و تاریخچه پیوند سلول بنیادی در ایران پرداختند. ایشان همچنین بر لزوم افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی و اهمیت همکاری بین‌المللی در زمینه پیوند سلول بنیادی تأکید داشتند و همچنین از کادر درمانی و پرستاری بخش پیوند سلول بنیادی خونساز مرکز طبی کودکان بابت زحمات فراوان ایشان تقدیر و تشکر کردند.

در ادامه دکتر حمید فرجی فرد دبیر علمی سمپوزیوم از مسئولین وزارت بهداشت خواست تا به مسائل مطرح‌شده توجه نموده و تبلیغات بیشتری برای تشویق مردم به اهدای سلول بنیادی انجام گیرد‌

دکتر مریم بهفر به عنوان سخنران و نیز از پزشکان دلسوز و فعال بخش پیوند سلول بنیادی خونساز که تا به امروز جان بسیاری از بیماران را نجات داده اند از  زحمات جناب اقای دکتر حمیدیه قدردانی کرده و امیدواری خود را نسبت به پیشرفت بانک‌های سلول بنیادی در ایران ابراز داشتند. لازم به ذکر است با مراجعه به آرشیو شبکه خبر می توانید خبر و میان برنامه ای که گزارشگران شبکه خبر در خصوص این مراسم تهیه کردند را مشاهده نمایید. 

 

مدیر سیستم
نویسنده:

مدیر سیستم

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *